Doorbraak in communicatie met de klant

Doorbraak in communicatie met de klant

Het zit er dik in dat je nog nooit van Web-RTC hebt gehoord. Toch is het een techniek die het communiceren met klanten en collega’s drastisch gaat veranderen. WebRTC opent nieuwe deuren om je website interactiever te maken. Het wordt zo voor nieuwe en bestaande klanten nog eenvoudiger om contact op te nemen. Geen downloads, geen plug-ins. Een druk op de knop is genoeg om een videochat te beginnen. Met WebRTC communiceer je live en rechtstreeks met je klant alsof hij direct naast je zit. Een ontwikkeling die veel ondernemers nieuwe kansen biedt. Ik ben er in ieder geval enthousiast over en bij Wazda zijn we er volop mee bezig.

Wat is WebRTC
Ik ontkom er niet aan om een klein beetje toe te lichten over de techniek die achter WebRTC zit.
WebRTC staat voor Web Real Time Communication. Eigenlijk zegt de naam genoeg. Rechtstreeks communiceren via het web. Je vraagt je misschien af wat daar nu echt nieuw aan is. Skype en facetime bieden toch al heel lang de mogelijkheid om te videochatten? Dat klopt. Er is echter een groot verschil. Bij WebRTC is geen aparte software nodig. Je hebt geen account nodig en je hoeft geen mensen uit te nodigen of te accepteren voor dat je kunt communiceren. Je kunt met iedereen communiceren die een browser heeft die hiervoor geschikt is. Zowel Safari, Google Chrome en Firefox zijn inmiddels geschikt voor WebRTC. Totaal zijn er al 1 miljard WebRTC-gebruikers en zijn er 4,7 miljard voor WebRTC geschikte pc’s, smartphones en tablets. Een ontwikkeling waar je volgens mij als ondernemer in mee wilt gaan.

Doordat dat er gebruikt wordt gemaakt van een beveiligde verbinding (HTTPS) zijn er geen zorgen over de privacy. Je kunt er dus zeker van zijn dat er niemand met je meekijkt of meeluistert, toch wel een fijn idee.

Toepassingen
WebRTC gaat onze manier van communiceren met de klant voorgoed veranderen. Het biedt kansen die er nog niet waren. Om mijn enthousiasme voor WebRTC met jullie te delen wil ik je meenemen in een aantal mogelijkheden die WebRTC biedt. Een voorbeeld:

Veel dokters, fysiotherapeuten en tandartsen kennen een telefonisch spreekuur. Dit is een manier om patiënten met vragen, nazorg of kleine klachten te woord te staan. Vaak is het toch fijn om de patiënt te zien. Hiervoor moet nu nog een fysieke afspraak gepland worden. De “zieke patiënt” moet uit huis of de dokter op huisbezoek. WebRTC maakt het mogelijk om een consult op afstand aan te bieden. Je ziet de patiënt, hebt oogcontact en kunt zijn kwaal visueel waarnemen, zonder dat iemand daar voor hoeft te reizen. Een mooie manier om de zorg nog laagdrempeliger te maken.

Een ander voorbeeld. Wanneer een websitebezoeker een vraag heeft over een van je producten of diensten, kan deze met één muisklik contact maken met je organisatie. Je hebt zo in een vroegtijdig stadium persoonlijk contact met je (potentiele) klant. Hierdoor bouw je sneller een persoonlijke band op. Wanneer de klant zelfs zijn scherm deelt, ziet de medewerker wat de klant ziet en wordt het veel makkelijker om de klant te helpen. De kans dat de klant de website verlaat zonder verkoop of vervolgcontact wordt kleiner.

Zo twee voorbeelden hoe WebRTC kan worden toegepast. Maar ik kan voor heel veel andere sectoren zo nog wat innovatieve toepassingen bedenken. Makelaars, accountants, notarissen, hypotheekadviseurs en gemeenten… Er is eigenlijk geen branche die niet kan profiteren. Belangstelling? Ik denk graag mee hoe jullie WebRTC in je organisatie kan inzetten. Bel 088-1167000 of mail: support@wazda.nl

Groetjes,

Mitchel


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *